Kontakt os på 20 98 33 11 eller send forespørgsel her

 

Kaptajnens ord…

Set i lyset af skibets spændende historie, er jeg som kaptajn meget stolt over at være en del af denne fantastiske rejse med ZAR i dag. Det, at skibets ejer bevarer noget så fuldstændigt enestående ved at sikre vedligehold og drift på allerhøjste niveau, betyder at vi kan give vores gæster en oplevelse for livet. Både indretning, valg af materialer, udstyret ombord, og de helt fantastiske sejlegenskaber skibet har, gør at Zar er en ener på havet.

“Uanset om vi er langs kaj eller sejler ud med gæsterne, sætter vi alle sejl til for at gøre jeres dag helt uforglemmelig”

Historien
M/S Zar fik kølen lagt under krigen. I 1942 løb skibet af bedding på Skibsvæft J. Ring Andersen på Frederiksøen i Svendborg.

Under 2. Verdenskrig var der mangel på diesel og stål, og besættelsen pressede leverandørerne til de danske skibsværfter, der byggede coastere til europæisk fart. De lastførende sejlfartøjer fik igen en mulighed for at besejle de danske og baltiske lande. M/S Zar er et ud af fem skibe, der blev bygget under krigen, til at sejle fragt i danske farvande.

Der blev bygget i alt 5 skibe af samme type, som var alt værftet havde liggende af egetræ. Skibet er bygget eg på eg. Spanter og klædning, master, bovspryd, bomme, gafler i Oregon pine.

Da kølen blev lagt, døbte man skibet M/S KARIS, men inden skibet løb i vandet, blev det døbt M/S TALATA af Thisted. Skibet blev bygget som tomastet motorgalease med et varmt styrehus agter og med et kæmpe lastrum midtskibs. Skibet kan laste 175 tons last i det som i dag er ombygget til skibet salon, hvor man sidder bekvemt 44 spisende gæster.

M/S TALATA sejlede som fragtskib helt op til 1974 og er absolut et af de allersidste sejlførende lastskibe, der har overlevet efterkrigstiden. De danske coastere kom tilbage fra udlandet og overtog fragtmarkedet igen.

De danske træskibe havde det hårdt efter krigen. Mange lastskibe endte deres dage på bunden af forskellige havne, de blev opslidt som stenfiskere, sejlede med ral, og smålaster fra små øsamfund, hvor det var for dyrt at få en coaster ind.

M/S TALATA var dog heldig. Skibet fik rigtig mange kornlaster, hvilket ikke sled så hårdt på skibet og en af de mere spændende charter var tomme Tuborg flasker fra Faxe Ladeplads og Præstø, som blev afleveret i Tuborg Havn og retur til Holbæk med fulde ølflasker.

I 1974 blev skibet købt af Mercandia rederiet, og derved var æraen for M/S TALATA ovre. Skibet blev totalt gennemrenoveret på Skibsværft Ring Andersen og fik indrettet skibet lastrum til beboelse og ophold. Den fik isat 3 master, og 3 rær, så skibet blev til en 3-mastet topsejlskonnert, hvilket på daværende tidspunkt var den eneste af sin slags i Danmark.

Skibet blev døbt M/S MERCANTIC II og sejlede som repræsentationsskib for Mercandia rederiet med mange store personligheder, herunder den daværende amerikanske præsident, Jimmy Carter.

I 1981 blev skibet solgt til en amerikaner og kom til Bay of San Fransisco ved Fisherman’s Wharf, hvor den var vartegn for havnen og for området og blev flittigt sejlet rundt i bugten foran Alcatraz. Skibet blev døbt M/S JACQLINE, og fik malet skroget hvidt.

Per Henriksen fra Mercandia fulgte skibet igennem 1980’erne. Skibet led af den meget ferskvandsholdige og sandholdige bugt og forgik stille og roligt. Per Henriksen købte derfor skibet tilbage i 1991 og døbte det M/S Else Dorthea Bager – ”Bageren” i daglig tale.

Skibet ankom igen til Ring Andersens skibsværft i 1992, og blev igen gennemgribende restaureret og kom tilbage til sin storhedstid. 1994 chartrede Per Henriksens skibet ud til Tuborg bryggerierne. Tuborg Bryggerierne syntes at historien om at skibet tidligere havde sejlet med Tuborg øl var spændende, og det blev således igen til et øl-skib. I 1994 lanceres Tuborg Classic og skibet fik kortvarigt dette navn, derefter døbte man skibet M/S MADONNA.

Madonna betyder ’den som løfter blikket’.

Tuborg/Carlsberg brugte skibet som repræsentationsskib til Bryggeriernes kunder. Der blev sejlet i Tyskland, Sverige, Portugal og i de danske farvande. M/S Madonna beviste at skibet var perfekt til sejlads med gæster. Skibet er indrettet med 4 badeværelser, stor kabys der kan håndtere 46 gæster på dækket og 40 spisende gæster nede i skibet. Per Henriksen konstruerede et dæksarrangementet i 1974, med masser af plads og rum til at nyde sejlturen bekvemt.

I 2004 blev skibet sendt til Portugal, da der var EM i fodbold, hvor Carlsberg var hovedsponsor.

For at skibet var klar til Atlanten igen, bevilligede Carlsberg et stort millionbeløb til yderligere forbedringer for skibets gæster. Endnu engang kom skibet under kærlig hånd af et skibsværft, så det til stadighed er et af de bedst bevarede træskibe i verden.

I 2010 købte enkefrue Vivi Henriksen og Henrik Frederiksen skibet af Carlsberg og døbte det M/S ZAR af Dragør. Når M/S ZAR sejler med alle sejl eller ligger langs kaj, og troner højt og voluminøst, giver det netop et majestætisk udtryk. Det var et klart mål at bevare den sejlende danske maritime kulturarv, således der også i fremtiden findes sejlførende lastfartøjer, der kan pryde de danske farvande. Det kræver konstant vedligehold og forbedringer.

Skibet er i dag privat ejet af Henrik Frederiksen og bliver anvendt til sejlads med kunder ud fra Helsingør. Igennem de sidste 9 år er der blevet arbejdet hårdt på at holde skibet i den perfekte stand som har været en rød tråd igennem skibets liv, herunder nye master, nye sejl og ny propel.

Specifikation

Type:
Tremastet topsejlskonnert

Byggemateriale:
Skrog: Eg på Eg – Dæk: Teak – Master: Oregon-Pine

Nation:
Dansk – Hjemsted i Dragør – fast station i Helsingør

Ejer:
Henrik Frederiksen

Byggeværft:
J.Ring Andersen, Svendborg – Restaureret i 1974-1992-2004-2010-2018

Længde:
Skrog – 30 m. Længde overalt 43 meter

Mastehøjde:
24,5 meter over vandlinie

Lasteevne:
ca. 175 tons

Sejlareal:
451 kvm – 17 sejl komplet

Motor:
Detroit Diesel 10.4L V8 (N71) 265 Hk – 4 bladet sejlret propel

Sikkerhed:
DNV-GL Klassifikationsselskabs højeste klasse A1 – pt. eneste træskib i verden. Søfartsstyrelsesgodkendt passager tilladelse til 46 personer. 50 personer inkl. besætning.

Fartsområde:
Worldwide godkendelse sejlads på alle have.

Eller:
Dagssejlads i indenrigsfart med max. 46 personer, dog max. 5 timers sejlads fra nærmeste sikre havn eller ankerplads og max. 20 sømil fra land.

Eller:
Sejlads med max. 12 passagerer i indskrænket fart og max. 20 sømil fra land.

Besætning:
Skibsføreruddannet Kaptajn – 1 Bedstemand – 1 Matros – 1 kok

Kaptajn & crew

Erfaren og serviceminded besætning

Kaptajn & Crew

Erfaren og serviceminded besætning

Business

Eksklusive møder på havet

Pleasure

Lad eventyret begynde…

FAQ

Book dit arrangement her

Kontakt Morten Elmbo på 20 98 33 11 eller send en mail

Kontakt:
HFH-GRUPPEN
Klosterrisvej 4
3100 Hornbæk
CVR 29 51 35 70


Skibet Zar er en del af Havreholm Slot og HFH gruppen.

Booking:
For booking eller yderligere information, kontakt Morten Elmbo, alle hverdage mellem 09.00-17.00.